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Tejiendo tiempo

y espacio

TEJIENDO TIEMPO Y ESPACIO - Armonías huancas en Europa (2012)

151 p. + DVD documentaire Huaylas y Tunantada fuera de casa; Fondo Editorial de San Marcos, LIma

Rezension in der Zeitschrift Kaypunku

Rezension von Fernando Ríos, Latin American Music Review

 

 

EL HUAYNO CON ARPA: Estilos globales en la nueva música popular andina (2010), 145 p.; IDE de la PUCP, IFEA, Lima (auf Spanisch)

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Dieses Buch stellt die verschiedenen regionalen Varianten des Huayno con Arpa dar, und zeigt durch eine detaillierte musikalische Analyse wie die traditionelle Musik der Anden, in seiner Begegnung mit der Moderne und den Kräften der Globalisierung, Wege findet, sich neu zu erfinden und neue Ausdrucksformen zu entdecken.

Rezension von Fernando Ríos, the University of Maryland-College Park

Rezension von der CH-EM

Rezension vom Institut Français d'Etudes Andines IFEA, Lima-Peru

Rezension vom Journalisten Antonio Muñoz (La Primera, Lima-Peru)

Rezension vom Journalist Jorge Paredes (Reinas del arpa). pdf (0.3MB)

El Huayno con arpa ist Teil der 50 textos que dan muestra de la diversidad musical del Perú, von INFOARTES (peruanisches Kultuministerium)



El huayno
con arpa



Presentation des Buches
"El huayno
con arpa" in Lima, Juli 2010
   


Navidad en los Andes

NAVIDAD EN LOS ANDES: Arpa comparsas y zapateo en San Francisco de Querco (2008), 160 p.; IDE de la PUCP, Lima (auf Spanisch)

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Navidad en los Andes is the first complete study of the Christmas ritual practised every year in a small village of the Central Peruvian Andes, San Francisco de Querco (in the province of Huaytará, in the region of Huancavelica). The author, a Swiss musician and ethnomusicologist who has done research in Peru for several years, emphasizes the relationshp between the ancient pre-Hispanic celebrations of the summer solstice (Qhapaq Raymi, "the main festival") and the current, intensely syncretic, Christian ritual. The specific performance techniques of the Andes harp, the dangerous acrobatics, the choreographies, and the stupefying zapateos (the art of beating rhythm with the heels) with which the dancers "sing" the melodies played by the harp, the only musical instrument which accompanies these rites, are described. A final section offers reflections about current modifications of the ritual, influenced by migrants originally from the village but now resident in cities along the Peruvian coast, and by technology and communications. An ethnographic monograph which not only makes a unique contribution to ethnomusicological studies on Peruvian music, but also provides an important key to understanding the role of traditional music in societies subjected to the phenomena of accelerated tra

Rezension voni Michelle Michelle Wibbelsman, the University of Texas–Austin nsformation.

Rezension von der CH-EM
Interview des Autors bei Ernesto Hermoza, Presencia Cultural, peruanisches Fernsehen Canal 7, Lima-Peru
2. Teil



El arpa peruana

EL ARPA PERUANA (2004), Biblioteca Nacional del Perú, Pontificia Universidad Católica del Perú,123 p., Lima (auf Spanisch).

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Dieses Buch beschreibt die technischen Eigenschaften der wichtigsten Harfenstilen Perus, sowie ihre Interpretation durch die lokalen Harfenisten. Mit Anhang über die Harfe aus Ecuador.

Das Buch gewann in 2001 den 1. Preis beim Forschungswettbewerb IVa Convocatoria José María Arguedas, über peruanische Musik und Tanz, organisiert bei der Biblioteca Nacional del Perú und der Pontificia Universidad Católica del Perú.

Rezension im World Harp Congress Review

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